Sidor

2014-01-01

Året som gick - 2013

Spontant när jag tänkte på förra året så kändes det som ett ganska dåligt år. Men sen insåg jag att det faktiskt inte bara hänt tråkigheter och barnen har faktiskt bara vara sjuka i slutet av året. Så det är nog så att 2013 var ett berg-och-dal-bane år. Det vill säga topparna var höga, dalarna var låga och så var det väl mest som vanligt där emellan.

Här kommer en resumé:

Januari:
Jag är föräldraledig med Felix så dagarna går sin stilla gång. Vi firar nyår i mitten av januari, eftersom de vi skulle firat med låg magsjuka på nyårsafton. Jag och L åker på bröllopsmässa i Stockholm och har en tjejhelg där. Malva blir 4 och vi får en extra utgift på slutet av månaden då vår diskmaskin går sönder och måste bytas ut.


Februari:
Min sista månad hemma. Jag och Andreas tar oss en barnledig helg och åker till Stockholm för att se ”Birdcage-lånta fjädrar” tillsammans med Å och B. Malva blir sjuk på söndagen och sen håller det på med halvkrassliga barn tills det är dags för mig att börja jobba. Min sista månad hemma där jag skulle glassa runt som värsta latte-morsan blir istället en månad i mysbrallor med uttråkade föräldrar och barn.

Mars:
Vi firar K som fyller 30, Andreas farfar fyller 90. Kören är med på Guldstänk och jag och Andreas firar 8 år tillsammans. Mars är en bra månad. Den avslutas på bästa möjliga sätt, vännerna K och H blir föräldrar till lilla W som ser dagens ljus den 31:a.

April:
Dystrare månad. Två av våra vänner förlorar en förälder var. Det är tungt. I slutet av månaden åker jag och L på spa i Stockholm! Välbehövligt och vad kul vi hade! Jättekul att umgås som vuxna och inte bara mammor.


Maj:
Vi går på kosläpp och grillar hemma hos oss efteråt. Massor av kossor, massor av folk och massor av korv. Vädret är fint och vi har supertrevligt, vi planerar att göra om det nästa år! Vi åker till Skansen med Mickisgården och i år är det fint väder och  i slipper frysa ihjäl. I mitten på maj upptäcker jag att det växer en lite hemlighet i mig. Jag åker på körtävling till Österrike. Vi sjunger för allt vi är värda, det räcker inte till någon vinst, men två gulddiplom har vi med oss i bagaget hem!

Juni:
Jag tar en vecka ledigt i juni (annars skulle vi inte vara lediga något alls tillsammans i sommar). Vi packar ihop oss i bilen och tar en långweekend hos min faster och mina kusiner i Köpenhamn. Sysslingarna gillar varandra skarpt och vi kommer överens om att vi måste ses lite oftare (inte så svårt när det blir någon gång vartannat år i vanliga fall). Vi firar midsommar i Grängen med Andreas bror, mamma, morbror och kusiner som vanligt. Det är fint väder och vi njuter i stora drag. A och barnen stannar kvar i stugan veckan efter för att måla om, jag åker tillbaka till stan för att jobba. Ser fram mot en ensamvecka i stan, då jag tänker jobba på dagarna och bara skämma bort mig själv på kvällarna. Den här veckan blir dock inte alls som jag tänkt mig. Från att vara tänkt att vara en av de skönaste veckorna på året, så blir det istället den värsta veckan  någonsin. Andreas farmor får propp i lungan på söndagen och tas in på sjukhus. Vi är hos henne varje kväll, för att se till att hon får i sig ett par skedar soppa och lite sällskap. Våra och sjukvårdens omsorger räcker inte till. Hon somnar in på torsdagen. Under veckan får vi veta att min svägerska har tumörer på livmodern. Samtidigt går jag på kontroll med ultraljud och vi upptäcker att det fostret slutat växa för några veckor sedan. Jag känner mig gravid, men det finns inget där. Får tid en vecka senare för dubbelkontroll, där en missed abortion konstateras. Eftersom min kropp inte stöter ut missfallet bokas tid för skrapning.

Juli:
Juli är en bra månad. Visserligen begraver vi Andreas farmor, men månaden domineras ändå av trevligheter. Det är Power Meet, möhippa för min kompis L i Linköping och så är det min 20-års återträff med Up With People i Tucson, USA.


Augusti:
Jag är återigen föräldraledig! Malva är ledig från förskolan och vi njuter av årets vackra sommar så mycket vi kan. Vi åker till Kolmården med familjen N och även om det är lite blött så har vi det jättebra. Jag skolar in Felix på förskolan. Det går jättebra. Inskolningen är nog jobbigare för mig än för honom. Andreas och jag åker på bröllop och är med när Lena och Peter blir fam Wallman. Andreas åker till USA med jobbet och jag går på inflyttningsfest i K och Hs fina hus.

September:
Denna månad kämpar vi på med att komma in i två-barns/jobb/förskola/fritids-hjulet. Vi har sedan tidigare bestämt att jag ska jobba 85% och det känns som ett bra val! Sista helgen i september är det dags för Verdis Requiem. Vi repar hela veckan innan och dubblerar lördagens Västeråskonsert på söndagen i Falun.

Oktober:
Hösten är hektiskt och vi kämpar på med att hinna allt vi vill. Jag avstår konserter med kören för att orka med resten av mitt liv. Andreas åker till Skottland en vecka, vi firar min födelsedag och mina kusiner från Köpenhamn kommer och hälsar på en helg.


November:
Vi åker till Gran Canaria och njuter av solen och värmen. När vi kommer hem firar vi Felix i dagarna två. Jag sticker till Göteborg sista helgen i månaden för att se Up With People när de kommer till Sverige. Vi har en liten mini-reunion med vänner från Sverige, Norge, Finland, Danmark, Holland, Belgien och Tyskland. Vänskap för livet!

December:
Vi har årlig julkonsert med kören och direkt efter den sätter jag och Andreas oss i bilen och kör rakt in i stormen Sven på väg till Göteborg för att ta oss till Guadeloupe. Där spenderar vi två veckor och kommer hem lagom för att förbereda det sista inför julen. Felix har feber när vi kommer hem och barnen är sjuka i omgångar hela jul- och nyårshelgen. 




Nu är det nytt år, och det ser jag fram emot med spänning!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...