Sidor

2014-01-27

Mumsig müsli

I fredags när jag ändå var hemma passade jag på att göra egen müsli. När den var klar och jag hällt upp den i en glasburk tyckte jag att den luktade betfor (som vi matade hästarna med i stallet) men när jag smakade den i söndags så var den hur god som helst!!!

Jag har hittat receptet på nätet någonstans, men jag minns inte längre var.
  • 5 dl havregryn
  • 5 dl rågflingor
  • 2 dl solrosfrön
  • 1 dl linfrö
  • 0,75 dl råsocker
  • 0,5 dl sesamfrön
  • 5 msk rapsolja
  • 2 dl vatten
  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Blanda alla torra ingredienser i en långpanna.
  3. Häll över oljan och vattnet, blanda väl, med händerna.
  4. Torka/rosta i ugnen i ca 50 min eller tills müslin är torr /har fått fin färg.
  5. Rör om var 10:e minut
  6. Låt svalna, blanda ev. i torkad frukt.
    Förvara torrt i burk med lock.


Den här gången gjorda müslin naturell, men nästa gång kan jag tänka mig att gör någon smarrig variant och smaksätta med kakao, kanel eller varför inte kokos?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...