Sidor

2013-04-15

Ny vecka, ny vikt och bort med det dåliga samvetet

Det går neråt. Sakta, men säkert. -0,6 även denna vecka. Och då får jag erkänna att det blev lite gott i helgen. Väldigt svårt att låta bli med två kalas samma dag. Men ändå inte. Äntligen är motivationen tillbaka, och det känns inte särskilt jobbigt alls.

Det som är lite synd är att jag inte vet vad jag gjort för att återfå motivationen. Det hade ju varit bra att veta var jag ska hitta den om den får för sig att försvinna.

Jag har en liten teori dock. Jag har bestämt mig för inte träna. Japp, så är det. Jag läser en massa bloggar som en handlar om träning och välbefinnande. Gemensamt för dessa bloggar är att människorna som skriver dem njuter av att träna. De längtar till nästa träningspass och får ibland ge sig själva träningsförbud. Jag gillar INTE att träna. Jag har testat det mesta. Styrka av olika slag, springa (om än för länge sen), simma, spinning, aerobics, promenader, friidrott, judo, zumba, vibrationsträning. Jag har aldrig ALDRIG någonsin haft förmånen att känna endorfinkicken. Jag har aldrig sett fram emot ett träningspass. Det är knappt så jag känner att det är skönt ens efteråt. Jag har fått tvinga mig till att boka nästa pass, och jag får tvinga mig att gå på passen. Ska jag förändra mitt liv måste det vara på ett sådant sätt att jag inte tröttnar. Så jag skippar träningen helt enkelt. Jag vill inte prioritera sönder mig själv för att lyckas klämma in träning som jag sen måste tvinga mig själv till. Eller hitta på 1000 ursäkter för att slippa, och sen ha dåligt samvete för att jag inte kom mig för. Så jag skippar det dåliga samvetet, för det gör ju ingen glad. Dessutom säger många kloka människor att det är 80% kost och 20 % motion som gäller vid viktminskning. Så det borde ju funka ändå, även om jag är väl medveten om att det tar längre tid.
Lite motion kommer kanske att klämmas in av sig självt. Det blir säkerligen en och annan promenad i sommar och jag SKA ju faktiskt cykla till jobbet - snart ;)

3 kommentarer:

  1. Heja heja! Bra jobbat. 0,6 är ju perfekt viktnedgång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är riktigt nöjd faktiskt. Speciellt med tanke på att jag som sagt inte tränar och dessutom blev det ju lite kaloririkare än vanligt i helgen i och med de två kalasen.

      Radera
  2. Kul att du hittat motivation igen! Bra val där med att inte träna. Det verkar ju vara en framgångsfaktor för dig! Du kan ju alltid smyga in en hel del vardagsmotion i livet, och den räknas ju inte till träning. Som trappor istället för hiss, stå på jobbet istället för sitta, cykla till jobbet, gå istället för att ta bilen i vissa fall och så.
    Kosten är en jättestor bit och därför tror jag stenhårt på att du kommer att lyckas!
    0,6 kg på en vecka är Kanonbra!! Bra jobbat!!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...