Sidor

2012-10-14

Myslördag

Först var det repetition med kören inför söndagens konsert. Efter repet gick K och jag till Hattis för en tjejlunch. Deras köttbullar går inte av för hackor!

När lunchen var intagen styrde jag hemåt. En snabb röjning i gästrummet och sen gjorde jag en ananaspaj till efterrätt till kvällen. Sen var det bara att börja laga mat, för den är inte svår, men tar lite tid. Runt halv sex dök våra gäster upp. Vi vuxna åt middag efter att barnen somnat, så det blev ganska sent, vilket jag inte gillar, men L och P är tålmodiga gäster. Det tackar jag för. (som kompensation fick de en rejäl sovmorgon idag istället)

Vi bjöd på den sesambakad fläskfilén som vi gjorde för ett par veckor sedan, men ändrade tillbehören lite. Det blev smarrigt den här gången också ;)

Jag har aldrig varken ätit eller bakat ananaspaj förut, men det var så smarrigt så det blir det säkert fler gånger, trots att det tydligen är lite "80-tal" över det hela. Men vaddå, 80-talet var ju kul ju!

Ananaspaj
Pajskal:150g smält smör3 dl mjöl1 dl socker (jag hade lite mer än 0,5 dl för att inte pajen skulle bli så söt)1 tsk bakpulver

Fyllning:
400g krossad ananas (1 stor burk)

1 tsk vaniljsocker
2 dl creme fraiche
1 ägg
0,5 dl socker
lite pressad citron

Gör så här:
  1. Smält smöret, låt svalna lite.
  2. Häll ananasen i ett durksalg så att den får rinna av.
  3. Blanda ihop ingredienserna till pajdegen. Tryck ut i en pajform. Låt degen vila i kylskåp medan du förbereder fyllningen.
  4. Vispa ihop creme fraishe, socker, vaniljsocker och ägget. Rör ner den krossade ananasen.
  5. Häll fyllningen i pajformen och  i 200 grader i 20-25 minuter.
  6. Låt svalna och servera med grädde eller vaniljglass.

2 kommentarer:

  1. Både maten och efterätten va jättegoda! Tack! Nu gäller det att hålla igen hela veckan och kompensera upp "syndarlördagen" =)
    Och en sån sovmorgon har inte infunnit sig på väldigt lääänge så det va skönt! Synd bara att man är så klantig och har den när man är borta...

    SvaraRadera
  2. Ingredienserna är inköpta och förhoppningsvis blir det den desserten ikväll (läs; om jag lyckas masa mig upp från soffan nån gång och ta mig ut i köket och sätta fart...) Den lät underbart god!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...