Sidor

2012-10-14

Romanska bågar

Vi hade konsert i kväll. Vi sjöng dikter av nobelpristagaren Tomas Tranströmer som tonsatts. Vacker musik och underbara texter. Jag har aldrig läst eller hört Tranströmers dikter förut, men vissa textrader är bara så fantastiska!

Minnena ser mig
"En junimorgon då det är för tidigt
att vakna men för sent att somna om
.
Jag måste ut i grönskan som är fullsatt
av minnen, och de följer mig med blicken.
De syns inte, de smälter helt ihop
med bakgrunden, perfekta kameleonter.
De är så nära att jag hör dem andas
fast fågelsången är bedövande."



Romanska bågar
Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret.
Valv gapade bakom valv och ingen överblick.Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade migoch viskade genom hela kroppen:
”Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”

Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande
piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones,
Herr Tanaka och Signora Sabatini,
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.


Kyrie
Ibland slog mitt liv upp ögonen i mörker.
En känsla som om folkmassor drog genom gatorna i blindhet och oro på väg till ett mirakel, 
medan jag osynligt förblir stående.

Som barnet somnar in med skräck
lyssnande till hjärtats tunga steg.
Långt, långt tills morgonen sätter strålarna i låsen
och mörkrets dörrar öppnar sig.


Långsam musik
Byggnaden är stängd. Solen tränger in genom fönsterrutorna
och värmer upp ovansidan på skrivborden
som är starka nog att bära människoödens tyngd.

Vi är ute i dag, på den långa vida sluttningen.
Många har mörka kläder. Man kan stå i solen och blunda
och känna hur man långsamt blåser framåt.
Jag kommer för sällan fram till vattnet. Men nu är jag här,
bland stora stenar med fridfulla ryggar.
Stenar som långsamt vandrar baklänges upp ur vågorna


3 kommentarer:

  1. Åh! Måste nog ta och låna/köpa en bok av Tranströmer märker jag.

    SvaraRadera
  2. Så fina dikter!
    Jag har bara läst några korta dikter tidigare, de på marken i stan osv. men jag blev verkligen tagen under konserten igår och Tranströmer har fått ett nytt fan ;-).

    SvaraRadera
  3. ah vad vackert Anna, tack for att du delar med dig! kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...