Sidor

2010-03-29

regler


Jag förstår att vi måste ha regler i samhället för att det skall fungera. Vi är väldigt många, och alla har olika viljor och då måste majoritetsbeslut råda. Jag förstår även att det finns regler att följa för den allmänna ordningens eller säkerhetens skull. Men ibland förstår jag  inte reglerna alls.

Jag jobbar på ett sjukhus. Men jag har strikt administrativa uppgifter. Jag har inte ens sjukvårdsutbildning, så jag skulle aldrig komma på tanken att närma mig en patient i vårdsyfte. Dessutom arbetar jag på en klinik, alltså ingen avdelning där det ligger sjuka patienter, utan de flesta patienterna kommer hemifrån, gör sin undersökning och går hem igen.

I dag när jag kom tillbaka till jobbet efter min föräldraledighet, blev jag informerad om att vi har nya hygienregler. Jag (som alltså fortfarande sitter inne på mitt rum i princip hela dagarna och INTE har någon patientkontakt) får inte ha ringar, armband och klocka på mig. Detta för att jag inte ska sprida ev. smitta. jag förstår faktiskt inte! Patienterna får ha smycken på sig (de träffar ju andra patienter i väntrummet). Vidare är det helt ok för mig att ha örhängen och halsband. Jag får ha håret utsläppt,  och jag får INTE ha personalkläder på mig, för det kostar för mycket... Alltså finns det ingen kontroll på hur rena/orena mina kläder är.  Men framför allt JAG HAR INGEN PATIENTKONTAKT! Så varför får jag inte ha mina förlovningsringar på mig???

När jag kom hem från träningen idag så hjälptes jag och A åt med att få upp vår hylla i duschen. Jag har under de år vi bott här irriterat mig på att shampoo- och duschkräms flaskorna som stått på blandaren ideligen trillat ner på golvet. Nu slipper de trängas på det minimala utrymmet som blandaren erbjuder och jag är glad och nöjd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...