Sidor

2011-10-20

Att ta ställning

Det är donationsvecka den här veckan. I dag när jag var på väg hem så bestämde jag mig för att ta ställning och anmäla till donationsregistret vad jag vill.

Fördelen med att välja själv medan man mår bra och är frisk, är att mina anhöriga slipper fundera och ta ställning i mitt ställe om det värsta skulle hända. I den situationen kommer de att ha tillräckligt att oroa sig över. Jag valde att anmäla min önskan till donationsregistret på nätet, då är jag säker på att sjukvården vet vad jag vill om den dagen skulle komma.

Här anmäler du din vilja. Du kan välja att säga ja till allt, undanta vissa organ/vävnader eller säga nej helt och hållet.



Jag ska även sätta mig ner någon dag och diskutera med A vad han känner inför donation om det skulle hända M något. Inget uppmuntrande samtalsämne, men jag föredrar att ha diskussionen nu när det är långt borta, än att behöva fatta det beslutet när vi är fyllda av sorg och förtvivlan. Oavsett vad vi fattar för beslut så gäller det fram till M:s 18 års dag. Då får hon ett brev från donationsregistret med information om vad vi valt åt henne och då har hon möjlighet att ändra det beslutet om hon skulle vilja.

1 kommentar:

  1. sant, jag och maken tog ställning för några år sedan, men vi har inte vågat ta ställning om Trollungen...
    rektorinnan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...