Sidor

2012-07-06

Grisfesten

eller förlåt, Big Power Meet är igång ;)

Strax efter lunchtid kunde man läsa denna notis på vlt.se: http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1724884-naken-man-juckade-pa-bilar

och i morse kom näsa "stora" nyhet": http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1725218-raggare-krockade-polisbil

Power Meet är den stora folkfesten som vi västeråsare älskar att hata. Varje år är det samma visa, insändarkrig i länstidningen om PM:s vara eller inte vara.

Personligen hade jag jättekul på PM när jag var ung (förlåt, yngre), för sådär en 20 år sen. Men då var det inte heller lika stort och stökigt som jag upplever det idag. I dagsläget är mitt stora bekymmer att jag bor helt fel i förhållande till var raggarna håller till, bor och åker. Men det är å andra sidan en helg om året vi pratar om, så tycker jag att det blir för jobbigt är det ju faktiskt bara att planera en resa någonstans. Om inte annat så till stugan över helgen. Och finbilscruisingen på fredagkvällen är något som jag och andra västeråsare gärna går och kikar på. Självklart finns det för och nackdelar med sammankomster av detta slag, och det vore ju närmast märkligt om vi inte märkte av en invasion av närmare 90 000 personer under en helg. Lägg lite extra alkohol på det, så visst kommer det att hända saker. Samtidigt finns det verksamheter som mer eller mindre överlever på intäkterna de får under denna helg. 100 meter från vårt hus ligger det en Statoil-mack. Det är en av de större mackarna i stan. Under den här helgen stänger de sin tvätthall och använder den som lager...  I en artikel i tidningen för något år sedan uppgavs det att de gjorde 90% av sin årsvinst denna helg!!! Det är inte illa.

Så vad ska vi hitta på då? I dag tar vi det lugnt och stannar hemma. A kommer att försöka ta sig hem tidigare  så att vi kan gå och kika på de utvalda bilarna som cruisar från kl. 17 nere vid Lögarängen. Vi käkar nog kvällsmat där nere. Resten av helgen är tämligen oplanerad. Vädret ska inte bli det bästa, så om det inte spöregnar så blir det nog en del trädgårdsarbete och regnar det så stannar vi inne. Känns väldigt skönt att inte ha det allför planerat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...