Sidor

2011-12-26

1 månad

Idag blir vår lilla ögonsten en månad gammal! Ja, tiden har bara rusat iväg. Det är den största skillnaden tror jag mellan att få första och andra barnet. Med första barnet var allt så nytt och spännande och det gick att grotta ner sig i föräldraskapet och den lilla varelsen vi fått i vår vård. Med barn nummer två är det inte lika lätt att gå in i "bubblan" för det händer hela tiden någonting runt ikring en. Barn nummer ett pockar på uppmärksamhet! För första gången i mitt liv känner jag vad otillräcklighet vill mena. Är så otroligt tacksam över att vi är två vuxna, så att A kan ägna M den uppmärksamhet hon förtjänar. Egentligen är det ju jättesynd om henne. Från att ha fått 200% uppmärksamhet, så får hon numera kanske 60-70%. Det vore inte konstigt om hon skulle vara avundsjuk på den lilla krabaten som har stulit mamma och en stor del av pappa ifrån henne. Istället är hon världens góaste storasyster! Hon pussar, kramar, hämtar nappen och uppmärksammar oss på att lillebror gråter (hur vi nu skulle kunna missa det?).

Idag var vi hos svärmor/farmor på lunch och kvällsmat. Vid fem-tiden var M så trött att hon somnade i min famn där jag satt i en fåtölj. Jag hade precis ammat F och skillnaden i storleken på mina barn blev så påfallande. Min lilla tjej är så stor! Hon har växt så otroligt under den sista månaden. Och samtidigt så är hon fortfarande så liten - vilket är lätt att glömma bort ibland!

3 kommentarer:

  1. Finaste M! Det är underbart att hon är så mysig och stolt och vill visa upp sin bror (som när vi kom på besök). Det måste vara en enorm omställning, speciellt när man är så liten och inte riktigt vet i förväg vad det innebär att få ett syskon. Ge henne en stor kram från mig!

    SvaraRadera
  2. Hon är ju så otroligt duktig som storasyster! Så skönt att det funkar och inte finns nån avundsjuka.

    SvaraRadera
  3. Har det redan gått en månad?! Människa! Din tid rusar iväg och min känns som den sniglar sig fram... Det där går ju inte ihop, det hör jag själv. Så härligt att M är en sådan fin storasyster! Förstår att det måste kännas tvetydigt att hon på en gång blev så stor och samtidigt ändå är så liten. =)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...