Sidor

2011-12-18

magont, nattamning och allt däremellan

Prinsen har magknip. Vi kör på med Minifom sen i torsdags, men jag vet inte om det blir så mycket bättre. Bävar för att jag får lov att sätta ut mjölk ur min egen kost. Klart att jag gör det för att se om det hjälper - men måste erkänna att det känns lite krångligt trots allt. På nätterna sover han illa. Eller rättare sagt, han sover om han får amma sig till sömns och sen ligga kvar tvärs över min mage medan jag sitter upp. Jag somnar ofta sittandes och vaknar efter någon timme av att armen som F ligger på har somnat och nacken stelnat och jag har ont lite varstans. Så då lägger jag ner F bredvid mig och sover liggandes i ca 30 minuter innan F vaknar och vill ha mat.. (Jag har provat att ligga ner och amma men det funkar sällan för oss.) Efter onsdag och torsdag natt kändes det som om jag bara sovit ett par timmar sammanlagt på två nätter, så jag var ganska trött i fredags.

Kl. 10 i fredags var det dags för M:s allra första tandläkarbesök. De ringde dagen innan och gav oss en återbudstid. Så jag packade in M, F, mormor och mig själv i bilen och så iväg. Besöket gick jättebra. M var lite blyg/rädd, men behövde inte sitta i tandläkarstolen utan fick stå på golvet och sen sitta i mitt knä. Hon fick visa hur stort hon kan gapa och så visade vi hur vi gör när vi borstar tänderna. M fick beröm för att hon borstar dem så bra. Sen sa tandhygienisten att det är bra om man undviker att småäta godis och försöka hålla sig till en dag i veckan. Hon såg nästan förvånad ut när vi sa att M inte äter godis, eller chips eller dricker saft (annat än på kalas).

Efter tandläkaren åkte vi till IKEA och shoppade lite. Måste säga att jag var förvånad över hur lite folk det var på Erikslunds shoppingcenter - med tanke på att det bara var en dryg vecka kvar till jul... Vi fick i alla fall handlat det vi ville och åkte hem för att äta lunch. Morfar kom också över och lekte med M.

A var på julfest med jobbet, så morfar nattade M. Han gick in med henne på rummmet, sa godnatt och gick ut. En kvart senare sov hon! När vi försöker göra likadant gråter hon i timmar... I alla fall, så undrade mormor vad jag tänkte göra under kvällen. Jag tittade ner på F som sov och sa: -Jag passar nog på att sova medan barnen gör det.  Så 19.51 låg jag i sängen!!! Har inte hänt sen jag var sjuk sist tror jag. Ok, jag sov inte på en gång - jag läste i en timme ungefär. Men åh vad skönt det var!

F vaknade ett par gånger under natten och ville ha mat som vanligt men annars sov hela familjen till 9.30 på lördag morgon. När A kom hem och skulle öppna dörren till M:s rum så att vi hörde henne om hon vaknade så hittade han henne på golvet lekandes med sina leksaker. De var vakna fram till halv fyra ungefär, så det förklarar ju sovmorgonen.

A var småseg hela dagen ;) så jag tog på mig uppdraget att sätta på säteskydd i bilen och montera både Ms bilstol och basen till Fs babyskydd i bilen. Det är ingen bra idé att ha ljusa säten i en bil där små barn ska klättra på sätena kom vi fram till. Det regnade hela dagen och mot kvällen blev det blötsnö. Inte så mysigt väder att stå ute i. Det var ungefär det jag hann göra igår eftersom jag var tvungen att göra avbrott för amning.

Det är riktigt synd om F det kör för fullt i hans mage och det både hörs och känns om man lägger handen på hans mage. Det enda som verkar lindra är klappar i rumpan och mera amning. Jag biter ihop och ger honom bröstet. Att jag har ont räknas liksom inte riktigt. Förhoppningsvis blir det bättre för oss båda snart. Om inte annat brukar det magonda gå över efter ett par månader. Det gör att en del av mig längtar till februari. Jag som föresatt mig att leva i nuet. Man kan inte få allt här i världen ;)

5 kommentarer:

  1. Hej Anna! När jag ammade V så drack jag laktosfrii mjölk! Det hjälpte oss allafall! Hoppas det ordnar sig för er!:) kram

    SvaraRadera
  2. Det funkar bara när jag väljer anonym.
    Aneta

    SvaraRadera
  3. Vad duktig du var som fixade bilgrejerna! Kanonbra!! Jag har också hört att det kan hjälpa att utesluta mjölk men det är ju lite krångligt...jag hoppas att det ger med sig snart så att ni får sova på nätterna. Säg till om du vill ha barnvakt någon gång så kan du sova och jag gulla med F ;-) win win situation liksom :-D. Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, hoppas han blir bättre snart och att ni kommer på vad det är! Så läskigt när de har ont och är sådär pyttesmå, tycker jag!
    IKEA och shopping, säger du? Födde inte du barn typ igår?! Du måste känna dig stark och frisk redan, vad skönt!

    SvaraRadera
  5. jag pratade med vår bvc tant idag då B oxå har magknip speciellt de dagar hon fått ersättning, men så frågade hon mig om B äter ofta och då sa jag att ja det gör hon och stora mängder som du ser på viktuppgången ( hon har ökat 200 g sedan förra veckan) .. så sa hon att magknipet kan bero på det, om det inte släpper kan man testa med lite laktolos. jag skulle dock inte börja med det ännu eftersom magen trots allt är igång .. och i mitt fall är jag rädd att B får i sig förmycket socker...

    annars kände jag igen mig, B somnar och vill sova tvärs över min mage med bröstet i munnen, får hon sova så sover hon iaf 5 timmar per natt utan att vakna...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...