Sidor

2010-03-28

Undrens tid är inte förbi


Jag måste få berätta. För ett tag sen så fick jag tips av en kompis att jag kan söka vårdnadsbidrag för M när jag börjar jobba, eftersom vi inte kommer att nyttja kommunal barnomsorg och inte ta ut några föräldradagar under två månader. Ett av kriterierna för att få vårdnadsbidrag är att man har tagit ut minst 250 föräldrapenningdagar med SGI-nivå. Jag och A har sparat och snålat på dagarna, så jag upptäckte att det saknades några dagar för att jag skulle få ihop till 250 st. Bland annat så har jag tagit ut en del på lägsta nivå de senaste månaderna när jag måste ta ut minst 5 dagar i veckan. Så jag gjorde en ändring i uttaget och ringde till FK för att få bekräftat att det skulle stämma med antalet dagar. Jag fick till svar att vid nästa utbetalning så skulle jag ha kommit upp i rätt antal dagar och då kunde jag ringa igen och få intyget skickat.

I onsdags ringde jag således till FK för att be om intyget. Jag antar att det inte förvånar någon att det visade sig att jag tagit ut för få dagar. Kundtjänstmedarbetaren jag talade med förra veckan hade räknat fel på ett par dagar. Nu kunde jag ha haft otur och hamnat hos någon som tyckte att det är som det är och lagt på. Men jag hade turen att hamna hos världens underbaraste person.

Hon räknade om, stoppade utbetalningen som skulle gå, bytte lägsta nivå-dagar mot SGI-dagar och lade till så att jag tar ersättning för två helger också. Sen lade hon tillbaka utbetalningen och lade till alla dagar som var kvar till den 28:e, så att systemet kunde godkänna 250 utbetalade dagar. Sen skickade hon intyget till mig med A-post för att jag säkert skulle ha det på fredag för att hinna skicka in det till kommunen.

Vilken klippa, snacka om rätt person på rätt plats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...