Sidor

2012-01-19

Dop

Nu är det bokat.

Tyvärr inte riktigt som jag vill ha det... Jag vill jättegärna vara i Domkyrkan, det är trots att jag inte bor i den församlingen, min kyrka. Jag har sjungit där sen jag gick i mellanstadiet, jag är döpt, konfirmerad och gift i den kyrkan. M är döpt där. Det skulle kännas ganska konstigt om F blev döpt någon annanstans. Men eftersom vi inte tillhör församlingen så får vi inte en enskild doptid, utan F kommer att bli döpt under en dopgudstjänst med upp till tre barn. När jag ringde för att boka så var det redan ett barn uppsatt på det datumet vi ville ha.  Förhoppningsvis blir det jättefint, MEN jag får inte vara med och välja präst och vi är flera föräldrapar som ska vara med och utforma gudstjänsten som naturligtvis blir mer styrd. Nu har jag inga konstiga extrema tankar eller idéer, men det är  t ex viktigt för mig att jag får sjunga på F:s dop eftersom jag sjöng på M:s. Jag diskuterade detta med A igår, och det är tydligt att han inte alls bryr sig lika mycket som jag... Så jag ska ta och skriva ner vad som är viktigast för mig och ta upp de punkterna på dopsamtalet.


Det är en del tid kvar, så jag får smälta detta lite. Alternativet är ju att trots allt ha dopet någon annanstans, antingen en annan kyrka eller en annan plats med en präst som vi valt. Jag ska fundera lite till på det.

3 kommentarer:

  1. Ja, det är en del att fundera över. Hoppas ni får det bästa möjliga för er!

    SvaraRadera
  2. Vad konstigt för ni fick ju en egen tid med M...men de kanske har gjort om. Stå på dig och se till att du får sjunga för F, det var så fint på Ms dop. Det här kommer också att bli bra, jag gillar alla präster där (de jag har träffat iaf).

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag ringde och bokade med MH så sa hon att eftersom vi inte bor i församlingen så är det nya direktiv. Jag tolkar det som att församlingsmedlemmar ffa kan få enskild doptid. Kanske kan få låna er adress? ;) Hade funderingar på att vara någon helt annanstans än i kyrkan, men då tillkommer ju trixandet med musiker och instrument. Dopgudstjänst kräver minst två psalmer och så min sång, inte lika kul a capella. För A spelar det inte så stor roll att det är allmän dopgudstjänst och så vet jag ju att det blir jag som får rodda och fixa och ordna allt. Det räcker att fixa med fikat efteråt och logistiken kring var alla ska bo. Så jag smälter vidare ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...