Sidor

2012-06-04

Vikten av korrekta instrument

För en vecka sedan ställde jag mig på vågen på måndag morgon. Jag tycker att förutsättningarna bör vara så lika som möjligt för att vägningen ska kännas rätt. Så när jag vaknar kissar jag, tar av mig pyjamas och ställer mig på vågen. Vi vaknar ju nästan alltid vid samma tid, så tidpunkten är nästan exakt.

Vi har länge haft en badrumsvåg som bara mäter kilo och hekto. Den var hyfsat snygg för att vara en våg, i glas.Den vägde tillfredställande exakt. Så var det i torsdags tror jag, när jag står i badrummet och A kommer för att ställa sig på vågen. Eftersom jag stod i vägen, tänkte han ta vågen och flytta den till annan plats. I det ögonblicket han lyfter vågen, spricker den i tusen bitar! Som "tur" är så fick ju jag en våg i födelsedagspresent. En sådan som även mäter vätskan i kroppen och således kan berätta hur stor del som är fett. Den visar naturligtvis även kilo. Jag har förlagt instruktionen, så någon kroppsmätning blev det inte, men en vanlig vägning blev det.

Idag när vi ställde oss på vågen för att ta del av veckans resultat, insåg jag att den nya vågen inte är så tillförlitlig. Första gången A ställde sig på den hade han gått ner 3 kg. Inte illa med tanke på att vi inte gjort något egentligen, förutom att vi i 5 dagar av 7 tänkt på vad vi ätit och låtit bli skräpet. Så ställde jag mig på vågen, (den stod visserligen på en tunn badrumsmatta) och hör och häpna, jag har gått ner hela 10 kg på en vecka!!! NEJ, naturligtvis tror jag inte på det. Ställde vågen på golvet istället, och testade några gånger. Kan konstatera att beroende på var jag ställer mig på vågen så har jag gått ner mellan 0,2 och 0,8 kg. Så vad ska man välja?

Har inte någon direkt lust att köpa ytterligare en våg, så jag får helt enkelt lägga mig någonstans mitt emellan. 0,5 kan ju vara rimligt? och så får vi se på det stora hela, kanske ska redovisa resultat en gång i månaden istället?

Rörelse då?
Måndag: inget
Tisdag: 2 x 45 minuter promenad
Onsdag: inget
Torsdag: 2 x 45 minuter promenad
Fredag: inget
Lördag: en heldag på Skansen
Söndag: inget

Kan helt klart bli bättre!!!

5 kommentarer:

  1. Känner igen det där med struliga vågar... Vår våg ballade ur, jag vägde mig på gymmet. De hade två vågar. Det diffade mellan deras vågar och med min. Båda vågarna på gymmet visade mindre än vad vår gör. Fler kilo. Och då väger jag mig hemma fredagar innan frukost. Detta var på gymmet, efter frukost och träning (pump i musklerna).

    Jag väger mig inte måndagar eftersom mina fria ofta intas på helgen och då binder man en del kolhydrater. Därför vägning fredagsmornar. Då har man ofta hållit måndag-fredag med bra mat. Tips bara...

    SvaraRadera
  2. 4x45 minuter är bättre än noll-absolut!!!

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att det var A som lyfte vågen och inte M...då hade det kunnat gått illa! Smart att summera veckan så att man kan ha lite koll på vad man har gjort, det ska jag börja göra. Tack för tipset :).

    SvaraRadera
  4. Drygt som tusan! Ett gammalt hederligt måttband kan ju komplettera så du kan lita på resultaten. Heja dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att det är ganska svårt med måttband. Känner inte att jag mäter på samma ställe jämt, så jag litar inte helt och fullt på det resultatet heller ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...