Sidor

2010-12-31

Gott slut


Så går 2010 mot sin ände. Ett helt år, 365 dagar fyllda av händelser, eller inte. En del dagar har ju varit mer eller mindre händelselösa. Men ett år rymmer ändå en hel del. Här följer en sammanfattning av mitt 2010:

JANUARI
Tiden rinner iväg och M firar sin ettårsdag. Vi fick sällan skådade snömängder och det kändes som att jag inte gjorde så mycket mer än skottade. Ett par gånger var det så illa att jag skyfflade snö med tårarna rinnandes, eftersom jag inte visste var jag skulle göra av all snö…4 januari sätter jag i gång med sopp-dieten och byter ut alla mina mål mot soppor eller shaker. 10 veckor står jag ut innan jag ger upp.

FEBRUARI & MARS
Många ”sista”gången försökte jag pressa in här. Snart var det dags att gå tillbaka till jobbet och det var med väldigt blandade känslor. Den 24:e firar jag och A vår 5-års dag i Sälen. Han överraskar mig med en ring och (äntligen ) får jag den stora frågan, som självklart besvaras med ett ja. Datum för bröllop diskuteras men vi kommer inte fram till något mer än att det blir under 2011.
Veckan innan jag går tillbaka till jobbet börjar jag äta vanlig mat igen. 10 veckors fasta ger ett resultat på -18kg. Jag är hyfsat nöjd med att ha nått ungefär halvvägs på min viktresa. Jag hade nog tänkt att det skulle fortsätta neråt, men kroppen ville annat. Att bara dricka i 10 veckor gjorde att min kropp tog en del stryk. Så nu var det dags för lite ”viktminskningsvila”!

APRIL
Jag jobbar igen, M är hemma med morfar. Det funkar över förväntan och jag kan jobba 100% samtidigt som jag vet att M har det superbra på dagarna.

MAJ
A fyller 40 och vi tänkte slå till och ha en stor fest. Men av någon anledning så har inte folk möjlighet eller lust eller en kombination av båda, och det som var tänkt att bli en vuxenfest blir en trevlig familjefest istället där både föräldrar och barn var välkomna. Vi går på årets första bröllopsfest. Jag var bjuden på inte mindre än 5 stycken i år.

JUNI
Äntligen sommar. Jag hade tidig semester i år och det innebar att vi firade midsommar och sen hade jag semester i tre veckor. A var föräldraledig i tre månader och det var underbart att se hur han och M lärde känna varandra och blev varandras allt.

JULI
Mer sommar och mer bröllop. Fler ord är nästan överflödiga. Lika smällkallt och snöigt som det var i vintras, lika varmt och underbart var sommaren. M älskar att bada och det badas i pool hemma tomten ofta.

AUGUSTI
M blir stora tjejen och börjar på förskola. Hon älskar det från första stund och det har aldrig varit några problem att lämna henne där.

SEPTEMBER
Hösten tickar på och under septembers sista skälvande dagar åker jag på körresa. Det är tufft att vara borta från familjen i 5 dagar, men vi har så skoj. Tyskland är varmt och skönt, maten och ölen smakar bra och publiken är WUNDERBAR!!! Vi får stående ovationer efter konserterna. Något vi inte är allför bortskämda med i Sverige vill jag lova.

OKTOBER
Nu är det min tur att fylla år. Det firas med fika, det är ju trots allt inga jämna 10-tal som firas. Utbildning med jobbet, och jag är bortrest i tre dagar. Sen hem och packa inför 2 veckor i solen.

NOVEMBER
Aruba – i 14 dagar. Några av de underbaraste dagarna i mitt liv. Så underbart att bara slappa och ligga i solen och göra ingenting. Ön är vacker, människorna vänliga och vädret underbart. Måste man leta reda på någon nackdel så skulle det stavas priserna, det är ganska dyrt att leva på Aruba (dvs svenska priser) och så de 12 timmarna det tar att flyga dit. Att vi blev 7 timmar sena när vi skulle hem gjorde ju inte saken bättre. När vi kom hem den 14 november hade den första snön redan fallit, och den ligger än. Det blev en riktig vinter i år igen. Än så länge är det dock lite mindre snö än förra året.

DECEMBER
Tiden går så fort. Det är sponsorkonsert med kören och det är advent. Första, andra, tredje och fjärde. Jag inser att jag inte kommer att hinna med allt jag vill göra, så jag rationaliserar bort en hel del. Det blir en adventstid och jul utan massa utsmyckningar och krusiduller. Adventsljusstakarna i fönstret kommer upp, men julgardiner, tomtar och änglar får ligga kvar i kartongerna. Julgran struntar jag i eftersom julafton firas hos mina föräldrar, juldagen hos svärmor och annandagen hos svärfar. Så det känns meningslöst att lägga ner en massa tid och pengar på något som inte ens uppskattas till fullo. Jag satsar på nästa jul istället, när M är lite äldre och kanske förstår lite mer av vad julen handlar om.
Nyårsafton ska firas hos bästa vännen, men eftersom jag i skrivandets stund inte hunnit fira än kan jag inte säga något om hur det kommer att bli. Eller jo, det kan jag förresten – det kommer att bli jättebra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...