Sidor

2012-11-24

Paj tårta :(

Morgonen började sådär. Jag hade planerat att göra en mjölkfri tårta med ananas och hallon. Man skulle mixa ananas med lite juice och risdryck. Sen skulle man blanda i gelatin. Där skulle man ta gelatinpulver och blanda med vatten - låta det tjocka till sig lite - värma i vattenbad, blanda med ananasröran och hälla över pajbottnen. I receptet står att kakan sen ska stå kallt för att stelna. I ca 15 minuter står det. Så jag gjorde pajbottnen igår, och lät den svalna över natten. I morse kl. 7.30 ställde jag mig och blandade i ordning anansblandningen. Jag hällde den över pajbottnen och sen in i kylen. 1 timme senare hade det inte stelnat!!! Så mer eller mindre i panik ringde jag mamma som skulle till ett bageri för att handla sockerfritt att vi behövde tårta till kalaset. Underbara mamma fick bli räddaren i nöden och kom hem med en underbar blåbärstårta.

Det ironiska är att när kalaset idag väl börjat så kikade jag lite på min pajtårta och NU hade minsann ananaslagret stelnat! Läste lite på min gelatinburk och där står det att det tar ca 4 timmar för gelatinet att stelna. Så nu har jag lärt mig! Läs inte bara i receptet och lita på det, utan det skiljer sig mellan olika fabrikat tydligen!

Så jag tänkte passa på att göra hallonlagret i morgon kväll - och så får F äta sin födelsedagstårta på sin födelsedag ;)

Bilden lånad från www.mjolkfri.com

1 kommentar:

  1. Den ser jättesmaskig ut, hoppas den blir lyckad så kan du ha den i bakfickan till nästa högtid då det behövs en tårta!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...