Sidor

2012-11-27

tandis och sjukstuga

Jag fick lite egentid idag. Förmodligen första och kanske sista gången som det inte enbart var ångest när jag gick till tandläkaren. Eller tandhygienisten är det egentligen som utför den årliga undersökningen. Tandläkaren  träffar man bara om det är något som ska lagas eller fixas. Från att ha haft tandläkarskräck till att se det som egentid, då har man kommit en bit *asg*.

Hemma är det sjukstuga. Så det var nog tur att de som stannade hemma från F:s kalas gjorde det. Men egentligen blev inte M och F sjuka förrän igår eftermiddag. M klagade lite under kalaset igår på ont i magen. Jag trodde att det var det vanliga "jag vill lägga mig och vila och det får man om man är sjuk-ontet" Men sen somnade hon på eftermiddagen och sov i nästan 3 timmar. Inte bara en svit efter en fullmåne natt? På kvällen var hon lös i magen. Hej magsjuka tänkte jag.  Sen kunde hon inte somna förrän efter elva. Så det var den kvällen det.

Idag har hon ätit dåligt och varit allmänt hängig och grinig. Men inget mera lös i magen. Eller hon har bara kissat, men med magsjuka inbillar jag mig att det borde vara lite mera spring på toa. Hon har inte feber, men nu på kvällen är hon kallsvettig och kan inte somna. Sen är det hosta och snor på det. Undrar vad det är för fel egentligen?

Det här är det värsta jag vet! Jag är ju hemma med barnen och uppskattar verkligen ett par timmar på kvällen tillsammans med A, där vi bara kan vara, kolla på våra serier på TV och surfa. Kvällar som denna när jag spenderar större delen i M:s säng och hon inte kan somna blir det inget av med vår egentid tillsammans. När M väl somnar är det så sent att det enda som återstår för mig är att borsta tänderna och krypa ner i min egen säng för att vara någorlunda alert när F vaknar mellan 6 och halv 7. När vakennätterna/kvällarna inträffar när vi haft en vanlig vardag har jag lättare att hantera det. Men nu känns det som att hela mitt liv består i att försöka tillfredsställa en liten frökens minsta önskning.

Det är väldigt dubbelt det här känner jag. För samtidigt som det är superjobbigt att vara så lite jag och så mycket mamma, så är det ändå min favoritsysselsättning att vara med M och F hela dagarna. Men det är helt klart skillnad på att hänga med friska eller sjuka barn en hel dag. Med sjuka barn är man ju helt isolerad, idag har det dessutom regnat hela dagen och jag har inte ens känt för att ta med dem ut på promenad. Friska barn kan man hitta på saker med och framför allt träffa lite andra människor. Japp, jag är sjukligt social, det är bara att inse! Fast jag älskar min egen tid och att vara helt ensam också. Men då måste det vara självvalt, inte påtvingat som idag.

Förhoppningsvis är det här sista kvällen som strular nu! Jag håller alla tummar och tår för att vi har en friskare dag i morgon och att vi kan stanna hemma från förskolan, men gå på ÖF på torsdag.

I morgon är det i alla fall körövning. Så då får mamman komma ut på grönbete ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...