Sidor

2011-11-05

Ny-gamla rutiner

När M var liten bebis somnade hon alltid själv. Vi pussade henne godnatt och lade ner henne i spjälsängen. Hon somnade själv utan problem. Vi hade lite vånda den dagen vi flyttade ut hennes spjälsäng till eget rum, men det var inga problem. Vi fortsatte som alltid, puss och godnatt. M somnade själv.

Så kom två-årsdagen och vi tyckte att en juniorsäng kunde vara på sin plats. Samtidigt införde vi rutinen med Godnatt-saga och innan vi själva visste ordet av så låg vi kvar med M i hennes säng tills hon somnat. Ganska mysigt men ibland tidskrävande. Vi har pratat om att vi borde ändra tillbaka rutinen - men eftersom vi tycker att det varit lite mysigt att ligga bredvid henne så har det inte riktigt blivit av...

Förr-förra veckan var M sjuk och det slutade med att hon oftare somnade i vår säng och sov där hela natten. Under vår snabbvisit i Köpenhamn delade hon säng med oss och när vi kom hem därifrån var vi alla lite snuviga och hostiga - så vi fortsatte att lägga henne i vår säng. Ja, det är jättemysigt  - men Nej, jag sover inte bra! Jag vaknar flera gånger per natt och är inte riktigt utvilad när jag vaknar på morgonen. Dessutom kommer det inte att vara praktiskt att ha M i vår säng när bebisen anländer och jag vill inte att hon ska känna sig undanskuffad av bebisen. Så efter två nätter hos mormor och morfar - där hon visserligen ligger i deras säng, men somnar utan att någon ligger bredvid henne, så bestämde vi oss för att idag börjar fighten för att återfå gamla rutiner. M ska återigen lära sig att somna själv.

Så digitalboxen står på inspelning så att jag inte behöver känna att jag missar "Så mycket bättre", utan det finns kvar för mig att titta på när M väl somnat. (eller i morgon om det vill sig riktigt illa) Men i kväll ska vi inte ge oss. Så håll tummarna för att det funkar och går lite bättre för varje dag. Ungefär en vecka räknar jag med att det kommer att ta. Vi får väl se!

2 kommentarer:

  1. Vi körde "sova-hela-natten-kuren" (Anna Wahlgren) med Elise när hon var fem månader. Hon svarade fantastiskt på det och efter tre nätter med en har hon sovit i egen säng, hela natten utan att vakna och i eget rum.
    När hon blev sjuk för ett tag sedan har hon sovit hos oss och nu håller vi på att rutina tillbaka henne till sin säng hela natten. Det går bra och jag tror att det mycket beror på att hon haft den vanan på länge innan.
    Lycka till och hoppas det går snabbt att få tillbaka de gamla rutinerna. Jag är övertygad om att både ni och hon mår bättre av att sova på varsitt håll!

    SvaraRadera
  2. Lycka till! Alla behöver god sömn och eftersom du inte får det med M i sängen är det klokt att fundera över en ändring.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...