Sidor

2011-11-24

Teknikens under

Jag har under flera år varit kund i Skandiabanken. Jag har trivts väldigt bra som kund, gillat internetbanken och inte haft behov av att ha ett bankkontor att gå till. Jag har fixat mina ärenden via datorn och i något enstaka fall ringt till kundtjänsten.

När jag och A bestämde oss för att bli sambo konstaterade vi att det för vår del passade bäst med gemensam ekonomi och vi gav oss ut på jakt efter en bank där vi kunde ha ett gemensamt konto. Då när det begav sig fanns det inte många banker som kunder erbjuda att vara två kontoinnehavare, utan en av oss kunde få tillgång till den andres konto. En tillsynes ojämlik fördelning tyckte vi. Men så hittade vi ICA-banken, där kunde vi båda vara kontoinnehavare och därmed ha ett varsitt betalkort till samma konto på samma villkor. Vi valde dock av lite olika anledningar att båda behålla våra tidigare konton. Bland annat så trillar min lön in på det kontot, och så har jag en stående överföring till det gemensamma kontot.

Jag är alltså inte inne på min bank så jätteofta. Vilket är tur - för när jag köpte den här datorn så var den förinstallerad med Windows Vista. Ett skitoperativ i min mening. Jag har dessvärre haft problem med BankID och certifikat för inloggning i min bank sedan jag skaffade denna burk. Mitt bekymmer i dagsläget var att jag måste ta bort min stående överföring. Jag får ju ingen lön när jag är föräldraledig och pengar från FK rullar direkt in på det gemensamma kontot. Så hur göra för att logga in? Efter en hel del krånglande brukar det gå, så jag laddade för fullt i dag och tänkte att nu försöker jag tills det funkar!

Gick således in på bankens första sida och där får jag upp tre val. Ladda ner BankID, ladda ner certifikat och så ett nytt tredje val  - ladda ner mobilt bankID. Vad bra tänkte jag, jag alltså använda en app i min Samsung för att sköta mina bankaffärer. Så jag laddade ner ett mobilt BankID till telefonen..... och nu kommer vi till undret. Med hjälp av det mobila bankID:et kan jag logga in på  banken PÅ DATORN!!!! Så nu spelar det ingen roll att jag har ett skitoperativ, jag kan administrera mina pengar ändå!

Tack för den Televerket! (vad nu televerket har att göra med detta, men det är ett fint gammalt reklamuttryck för er som inte minns det :D )

2 kommentarer:

  1. Ja, det där med bankernas olika service kan vara en djungel, att det kan vara så olika!
    Vi bytte till Högsby sparbank när vi köpte huset och är så sjukt nöjda. De fixar precis allt på två sekunder och är jättetrevliga! Det är en såndär liten bank där typ alla känner till alla. =)

    SvaraRadera
  2. Skandia bank & försäkring28 november 2011 kl. 11:21

    Hej Anna!

    Vad roligt att du är nöjd med vårt mobila BankID! Om du har någon fråga eller om du vill lämna ett tips på hur vi kan förbättra oss ytterligare så är du välkommen att kontakta oss på webmaster@skandiabanken.se, eller via Facebook och Twitter.

    Vi önskar dig en bra dag!

    Mvh Fredrik

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...