Sidor

2012-02-22

Hen

För ett par veckor sedan kom det ut en bok, som inte handlar om en pojke, och inte en flicka utan en "hen". Efter det har det debatterats flitigt om användandet av ordet hen istället för hon och han och hur vi redan i förskolan sätter stämplar på våra barn och sorterar in dem i genusfack. Jag har inte följt debatten så noga, jag orkar faktiskt inte.

Men jag tror inte att M kommer att få andra möjligheter i livet för att jag kallar henne för hen istället för hon. Jag tror däremot på att hon ska få utvecklas i sin egen takt och att hon ska veta med sig hemifrån att hon har samma möjligheter som sin bror. Om hon sedan väljer att leka med bilar eller dockor spelar ingen roll. Hon har både ock hemma och leker oftast med.... pussel.

F håller på att växa ur strl 56 och jag ska plocka fram 62:orna från kartongen. M hade massor av kläder, men jag kommer inte att kunna använda allt till F. För hur lika möjligheter jag än vill ge mina barn, så kan jag inte förmå mig att klä F i klänning eller rosa tröjor med glitter på. Därför blir det även så att jag sorterar ner de urväxta kläderna i två separata kartonger. En för flickkläder och en för pojkkläder (unisex). För inget hindrade mig att klä M i kläder med tex bilar på. Dubbelmoral kanske, men det står jag för.

1 kommentar:

  1. Jag är rätt lik dig där. Jag tycker jämställdhet är otroligt viktig. Men då mer utifrån att man får samma förutsättningar, samma krav oavsett om man är flicka eller pojke. Jag klär inte Arvid i klänningar eller andra typiska flickkläder. (Däremot en cerise piké). Elsa hade inte mycket flickkläder som jag köpt i början. Mycket unisex. Det berodde mest på funktion där. Nu älskar hon klänningar och vill inte ha något annat på sig.

    Det där med hen har jag inte hakat på och kommer inte göra. Det är så mycket andra saker som jag känner är viktigare.

    Jag reagerar när förskolan behandlar barnen olika (du minns kanske att jag blev irriterad på att Elsa bemöttes med "vad fin du är!" alltför ofta för min smak medan Arvid aldrig gjorde det). Men att flickor och pojkar är olika rent fysiskt, så är det ju och därför ser jag inget problem i att kalla dem hon eller han.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...