Sidor

2012-04-19

Mrs Andersson

För någon dag sedan ringde vår hemtelefon. Jag svarade och efter mycket knaster som tydde på dålig linje (täckning?) så fick jag frågan, på dålig engelska, om jag var mrs Andersson. Nej, svarade jag. (A hette Andersson som ogift men som gift har han tagit mitt efternamn.)
-ok, är A hemma?
-nej, det är han inte, kan jag hjälpa dig istället?
-tillhör du hushållet?
-Ja, jag är hans fru.
-Ja, dåså, mrs Andersson... Jag orkade inte kommentera det faktum att vi inte heter Andersson....
-Ursäkta, men vem är du och var ringer du från.
-Jag ringer från Microsoft säkerhetsavdelning. Har ni någon dator hemma?
-Ja, det har vi, men jag tycker att det är märkligt att du ringer till oss, för vi har bara Macar här, så jag är inte intresserad av vad det nu är du säljer.
-Ojdå, då ber jag om ursäkt för att jag störde. Och så lade han på.

Då har jag också blivit uppringd av "Microsoft". Måste säga att jag tycker att det är underligt att det finns människor som går på den här typen av bedrägeri. Om de ringer någon fler gång tänker jag nog låtsas att jag jobbar MS svenska kontor, undrar vad de säger då?

2 kommentarer:

  1. Jag hänger inte med i mediedebatten för tillfället. Har inte hört ett dugg om detta. Är det många som blivit uppringda av dessa alltså? Ja, men att folk går på sånt ändå?! Lite lustigt.

    SvaraRadera
  2. Dessa bedragare kör hårt just nu, i alla fall i vårt område. De ringer upp och påstår att de är från MS säkerhetsavdelning och att man hittat/vill hjälpa till att täppa igen de säkerhetshål som kan finnas på din dator. De ber om att få fjärrstyra datorn och om man ger dem tillträde till sin dator så snor de alla uppgifter som finns, tex kontonummer och lösenord.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...