Sidor

2012-04-02

Rutiner

Jag gillar rutiner, speciellt när det kommer till barn. Sen är jag inte alltid så bra på att hålla rutinerna, men jag tycker som sagt att de är bra och tror att livet med barn ofta blir lättare om man har rutiner. Några rutiner har vi jobbat på för att få till, medan andra ger sig själva. En rutin som vi jobbat med är när det är dags att sova. M läggs för natten mellan 19 och 19:30. Oftast somnar hon inom en halvtimme och sover i ungefär 12 timmar. Visst händer det att hon vaknar till och ibland kommer hon över till oss, men för det mesta sover hon i sin egen säng.

Men så har vi dessa nätter som vänder upp och ner på allt. I går kväll somnade hon som vanligt och sov i sin säng till 04:30. Vi vaknade av att hon grät och A gick för att hämta henne. Hon kom till vår säng, ville ha välling, fick det och .... somnade INTE om. Nej, fröken tyckte att hon sovit klart och ville upp och titta på film. Att försöka tvinga henne att sova funkar inte. A ska upp och jobba, så för att störa honom så lite som möjligt så gick jag och M upp och jag satte på film åt henne medan jag själv lade mig i TV-soffan. Runt fem ville hon leka med lego i sitt rum istället, så då lade jag mig i hennes säng. Strax före halv sex bytte vi blöja och sen somnade hon äntligen om. Vi gick upp runt åtta och höll sen igång hela dagen. Halv fyra somnade hon i bilen och sov där i ca 20 minuter. När vi kom hem somnade hon om och sov nästan en timme till. (omöjlig att väcka). Så i kväll när det var dags att lägga sig, så försenade vi läggningen något för att hon skulle få en chans att bli lagom trött. Vi ser på henne att hon är trött, men ändå, så somnar hon inte förrän runt 22! i vår säng. Nu kommer det att ta ett par dagar för oss alla att hamna på rätt köl och då funkar rutinen som den ska igen. Men klok på detta, det blir jag inte. Varför kan ungen inte bara sova på nätterna? och nej, den här gången är det inte fullmåne förrän på fredag...

1 kommentar:

  1. Men M då, man ska ju sova på natten! Jag hoppas att hon sover bra inatt så att du får mer sömn.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...