Sidor

2013-01-07

Vardag igen!

Då var det (äntligen) vardag igen. Missförstå mig rätt; det finns inget bättre än när vi är hemma och lediga tillsammans hela familjen, men vi har en tendens att tappa alla rutiner, och jag tror att vi alla trivs bäst med något typ av rutiner. M firade in vardagen med att inte sova i flera timmar i natt, så vi har varit lagom korta i stubinen här idag. Det är ju också en slags rutin ;)

Vi tog det ganska lugnt idag på förmiddagen. Jag plockade bort alla tomtar och änglar. Var precis på väg att ta bort julgardinerna när L skickade ett sms och undrade om vi ville hänga på och äta lunch på IKEA innan vi gick till ÖF på Råby. Självklart val, speciellt som jag inte hade någon klar lunch hemma. Efter ÖF hoppade vi in i bilen och åkte till Aktiv Ortopedteknik för att prova ut nya sandaler och inlägg till M. När vi fick se sidan med sandaler som vi fick välja mellan valde M ett par marinblå - för de kan pojkar ha. Men jag kände att lilltjejen inte behöver välja skor för att lillebror ska kunna ärva dem sen, så jag pekade på ett par blommiga fina och raskt bestämde hon om sig.

Hem och laga mat och så är vardagen som vanligt. I morgon är det förskola igen, tre veckors lov är till ända.

Förresten, hur gör ni med vardagsmaten? Planerar ni veckovis och storhandlar, eller planerar ni för en/två dagar i förväg och handlar vartefter? Jag försöker planera maten veckovis, men jag tycker att det är så himla svårt att komma på något annat än standardmaten. Vore ju kul att förnya sig ibland.

En vanlig vecka hos oss ser ut ungefär såhär (utan inbördes ordning):
Spagetti och köttfärssås
Korvstroganoff
Tacos
Lax
Kycklingwok

Inget fel på den här maten, vi gillar den -  men det vore ju kul att variera sig ibland med något annat än pannkaka och köttbullar!


2 kommentarer:

  1. Vill helst och brukar oftast planera iaf en vecka åt gången.
    Barnhelgerna kan hända att jag planerar fler åt gången. Skönt att ha det gjort liksom.
    Vi äter mycket kyckling, framför allt när jag har mina "hålla-igen" perioder...
    Har sååå jäkla svårt att komma på vad man ska äta...
    Hatar det verkligen ibland!

    SvaraRadera
  2. Min dröm är att veckohandla, det gör vi ofta i Lund där vi har bilen och det innebär oftast att vi handlar för ca 4 dagar i rad. I Västerås blir det oftast för en eller två dagar i taget då jag inte orkar släpa hem tunga kassar.
    En gång hade jag en idé om att prova ett nytt recept i veckan, det behöver inte vara krångligt och på recept.nu arla.se eller någon annan sajt med tusentals recept så finns det många lättlagade vardagsrecept. Det gick ganska bra och det var ingenting som inte gick att äta (mycket pga av att jag valde bort de recept som hade konstigt innehåll eller inte lät goda). Det är inte alltid lätt när man ska servera barn som gärna vill ha något de vet vad det är (gäller även stora barn). Det kanske är dags att köra ett sånt race igen för det är svårt att variera sig tycker jag.

    Jag hoppas att ni får sova gott inatt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...