Sidor

2012-12-17

16. Berätta om hur du var när du var liten.

Jag var liten, rund, lockig och söt. Lite lagom blyg och älskade (redan då) att sjunga. Jag hade tydligen en väldigt tydlig vilja och var väldigt envis. Vid två tillfällen ska jag ha lagt mig på golvet i affären och gallskrikit och sparkat med armar och ben för att få min vilja igenom. Vilket jag förmodligen inte fick, eftersom det enligt min mamma bara hände två gånger ;)

Som liten skulle jag bli veterinär. Eller, det var mitt drömyrke tills min pappa sa att man är tvungen att köra upp hela armen i ko-rumpor. Då verkade jobbet inte lika lockande längre. Sångerska var en annan karriär som fanns med på listan, men där kom blygheten i vägen. Och kanske den totala bristen på tävlingsinstinkt som gjorde att jag saknade det där som krävs för att slå sig fram. Det är väl också en av anledningarna till att jag inte var intresserad av enmannasporter. Eller jag var väl inte intresserad av idrott/sport över huvudtaget. Utom ridning och konståkning. Jag red på ridskola från det att jag började ettan till jag slutade gymnasiet. Konståkning höll jag på med ett par år på lågstadiet. Sen fick vi så märkliga istider att jag var tvungen att sluta för det funkade inte att vara 7-8 år och träna efter åtta på kvällarna. Andra idrotter som jag testat är: fotboll, judo, friidrott, basket, volleyboll och innebandy. Behöver jag säga att det inte passade mig?

Jag har så länge jag kan minnas varit känslig för sol och inte blivit brun på somrarna. Jag och kräftorna har tävlat om vilka som är rödast. Så oavsett väder så har jag mest spenderat tiden inne på mitt rum, uppkrupen i sängen med en bok. Jag läste allt och jämt. Jag gillade att rita och pyssla också. Jag gick mellan- och högstadiet i en skola som låg nere på stan. Alla mina klasskompisar bodde utspritt runt stan, så i alla fall på mellanstadiet var det lite svårt att umgås utan att vara beroende av mina föräldrar. Så det var nog bra att jag trivdes med att vara för mig själv ganska mycket.

Jag älskade att gå på dagis och roligast var när vi fick göra skolförberedande aktiviteter, som att färglägga ett visst antal djur eller tjuvstarta med bokstäver och siffror i böcker med tema från "Fem myror". Hittade en skannad bild på mig utanför mitt dagis. På den här sidan grinden pratade jag svenska, på den andra sidan grinden var jag hemma, och bytte språk till polska. Mitt i en mening om det var så att jag gick igenom grinden medan jag pratade. Så är det att vara tvåspråkig ;)



6 kommentarer:

  1. Vilken härlig läsning!
    Åh vad jag önskar att jag var tvåspråkig på det sättet! Pratar du polska med dina barn något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt sällan tyvärr. Numera är jag mkt bekvämare med svenskan. Sen pratar ju A bara svenska så det känns mer naturligt. Men mormor o morfar pratar nästan bara polska med barnen efter önskemål från mig.

      Radera
  2. Vad kul att få läsa om dig som barn, vi var lika redan då kan jag säga ;-). Fin bild på dig! H tycker att M liknar dig, jag tycker att du är väldigt olik dig, vad rakt hår du hade! Kul att se!! Hoppas att du har haft en bättre dag idag. KRAM!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt hår fick nästan aldrig självtorka. Pappa fönade det efter bad o då blev det rakt. Men jag var lockig redan då ;)

      Radera
  3. Jättekul att läsa. Hade ingen aning om att du är tvåspråkig. Är ledsen att jag blivit så dålig på att kommentera. Läser alltid men tiden räcker inte till. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara! Är väl medveten om att tiden inte alltid finns där. Dessutom om man läser på telefonen så är det så himla obekvämt att skriva, om det övh går att kommentera... Kram

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...