Sidor

2012-12-24

23. Berätta om ditt bästa julminne.

Julen 2007 spenderade jag och A hos min bror och svägerska. Vi åkte dit någon vecka före jul och stannade till strax före nyårsafton. Själva julafton firas ju inte så stort i USA så vi tog det lugnt. Under eftermiddagen tog vi oss till en engelsk pub inte långt från min brors hus och där satt vi i solskenet, i t-shirt och drack öl och pratade med andra julfirare.

På juldagen jobbade min svägerska och jag följde med henne på några av hennes besök. Hon drev ett eget företag på den här tiden, där hon bland annat tog hand om folks husdjur när ägarna var bortresta. Så jag följde med på några hundpromenader, kattmatningar och en diabetesspruta. Under kvällen lagade vi mat tillsammans. Det blev inte så mycket utan mest lite "best of". Till saken hör att svägerskan är vegetarian, så det är inte lika viktigt för henne med köttbullar, prinskorv och julskinka som för resten av oss. Istället för att som vanligt (i vår familj) klä upp oss till julfirandet, så bestämde vi gemensamt att klä ner oss. Det innebar att julmiddag intogs av fyra personer iklädda pyjamas- eller mysbrallor. Hunden Macaroon underhöll oss en bra halvtimme med att tugga sönder en av sina julklappar och vi hade förvånansvärt många paket med tanke på att vi var fya vuxna. Jag som älskar att både få och ge paket hade i och för sig inget emot det ;)

Förutom att vi firade på "fel" dag, så var det annat som också var annorlunda med den här julen. Född och uppvuxen i Sverige kan jag bara minnas att det varit kallt på julen och de allra flesta julaftnar har bjudit på snö. Att fira jul i ett soligt och varmt San Diego var helt tvärt om vad jag är van vid. De allra flesta jular har jag firat med mina föräldrar. Den här julen var det bara jag, A, min bror och svägerska. Det var helt klart annorlunda att hänga med dem ensamma utan att våra föräldrar var med. Varken bättre eller sämre, men annorlunda. Men också skönt att få bekräftat att jag och min bror har en fin relation som inte är beroende av våra föräldrar som sammanhållande kitt.

 Macaroon goes crazy

Vår lilla gran och alla klapparna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...