Sidor

2012-12-04

2. Berätta om din hemstad.

Jag bor i Västerås. Vi flyttade hit när jag var två år, så det känns som att jag praktiskt taget är född här.

Västerås är en stor småstad. Befolkningsmässigt pendlar vi mellan plats 5 och 6 i ordningen på svenska städer. Men mentalt är det en småstad. Kanske är det på grund av det korta avståndet till Stockholm, som staden känns som en lillebror.

Som tonåring kunde jag knappt bärga mig innan jag fick flytta härifrån. Vem ville bo i tråkiga Vässan, i hjärtat av gnällbältet med den vansinnigt fula dialekten? Men efter några utflykter och ett halvår här och där i världen så insåg jag att borta bra men hemma bäst. Gräset är inte grönare och alla andra klyschor. Jag hade en gång möjligheten av börja om helt från början och rota mig i en annan stad. Men det slutade med att jag valde att komma hem, dit där min familj och mina vänner är.

Hur är Västerås som stad då? Det är en grön stad med många små parker, småskogar och grönområden insprängda mellan bostadsområdena. Västerås ligger vackert vid Mälarens strand och det är något visst att ha så nära till vattnet. Självklart på sommaren när det är nära att ta sig ett dopp - men också på vintern, för härliga promenader på isen.

Man tar sig lätt runt stan med cykel och cykelvägarna är väl utbyggda, även om en del av dem skulle tjäna på lite underhåll. På senare år har det poppat upp stora köpcenter i utkanterna av stan, och även om det går att cykla dit, så är det mycket bekvämare att ta bilen.

Som infödd västeråsare så har jag en inarbetad umgängeskrets. Vilket kanske är tur, för det ska tydligen vara svårt att komma ny till Västerås och lära känna folk här. Å ena sidan så kan jag hålla med. På den plats jag är på i livet så är det svårt att få tiden att räcka till, och många av mina vänner träffar jag alldeles för sällan. Då känns det inte som att det finns utrymme till att lära känna nya vänner. Å andra sidan, så har jag lärt känna nya vänner i och med att vi fick barn, och det kommer säkert att bli fler nya bekantskaper varefter barnen växer och det blir fler aktiviteter med dem. Jag hoppas i alla fall att jag är så pass öppen i sinnet att jag inte stöter bort nya bekantskaper när de kommer i min väg.

Jag gillar min stad. Här finns minnen från min barndom och mina ungdomsår. Här träffade jag min man, gifte mig och födde mina barn. Här har jag min familj och mina vänner. Här finns mitt hem.

Bildgooglade på Västerås och hittade bilderna ovan.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...