Sidor

2012-12-09

Anna-dagen

Idag har jag och alla andra Annor namnsdag. Vi är 305 428 stycken, eller var det i alla fall 31 dec 2011 enligt SCB. Hela 111 488 kvinnor har Anna som tilltalsnamn, vilket gör det till vanligaste tilltalsnamnet samma datum. 

Tydligen säger traditionen att det är idag som lutfisken ska läggas i blöt, för att vara klar att ätas på julafton. För något år sedan var det även en vän som upplyste mig om att hon alltid satte sina amaryllislökar i jord på Anna-dagen för att den skulle blomma på julafton. 

I vår familj firar vi egentligen inte namnsdagar. Men min mamma firar namnsdagar. Det innebär att hon alltid har en liten gåva till oss barn på vår namnsdag och hon får alltid något av oss och pappa på sin. Idag fick jag ett inte så litet paket. Och jag blev jätteglad över innehållet! Framför allt måste jag säga att jag är lite imponerad av min mamma som fram till i somras aldrig hört talas om designern Micheal Kors. Men när han har ett samarbete med Estée Lauder då minns hon hans namn och ger mig värsta fina paketet på namnsdagen!


2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...